THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN CHILD EDUCATION
TO ENHANCE THE SKILLS OF TEACHERS AND STUDENTS IN THIS NEW DIGITAL TIME
DOI:
https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v6n2-1Keywords:
Pedagogical practice, Child education, Digital Technologies, Child protagonismAbstract
The objective was to describe the use of Digital Technologies (TD) as a pedagogical strategy in helping teachers of Early Childhood Education. To this end, the methodology used was the systematic mapping of the literature in articles located on Google academic, which were accessed using the descriptors: “early childhood education” and “new digital technologies”, taking into account the following inclusion criteria: articles in Portuguese published in January 2014 to January 2020 and that the central approach was the use of digital technologies in early childhood education. Regarding the exclusion criteria: those that were editorials, written in a foreign language and that did not address the use of digital technology in early childhood education. The search returned 20 papers, in which, after applying the eligibility criteria, 2 articles were selected to compose this research. It was observed in the works the relevance of the use of TD also in Early Childhood Education and the importance of schools and teachers adapting to this new reality from now on, and inserting them in the pedagogical practice.
References
ALMEIDA, M. E. B. et al. O currículo na cultura digital e a integração currículo e tecnologias. In: CERNY, R. Z. et al. (orgs.). Formação de educadores na cultura digital. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017. Disponível em: http://nup.ced.ufsc.br/e-books. Acesso em: 16 nov. 2020.
ARAÚJO, C.; Reszka, M. F. O brincar, as mídias e as tecnologias digitais na Educação Infantil. Taquara, v. 9. n. 1, 2016.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
BARBOSA, Gilvana Costa; FERREIRA, Marcia M. G. de Almeida; BORGES, Luzineide Miranda; SANTOS, Adilson Gomes dos. Tecnologias digitais: possibilidades e desafios na educação infantil.In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA, 18. Florianópolis/SC, 08. ago., 2014, UNIREDE. Disponível em: http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-esud2014/files/pdf/128152.pdf. Acesso em: 12. nov. 2020.
BERGAMASCO, E. C.; BERGAMASCO, L. C. C. A utilização das tecnologias de informação e comunicação na educação infantil: avanços e desafios. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2 (CBIE 2013) ; WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 19 UNICAMP, Campinas, São Paulo, (WIE 2013).
BEHAR, Patrícia Alejandra; SCHNEIDER, Daisy; AMARAL, Caroline B.; SOUZA, Ana Paula F. C. Formação de professores de educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental: a experiência de validação de objetos de aprendizagem. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 6 n. 1, jul., 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14518/8467. Acesso em: 26 mar. 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 26 mar. 2021.
BRASIL.Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 mar. 2021.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Educação e tecnologias no Brasil: um estudo de caso longitudinal sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação em 12 escolas públicas. São Paulo: CGI. br, 2016.
COSCARELLI, C. V.; KERSCH, D. F. Prefácio: pedagogia dos multiletramentos: alunos conectados? Novas escolas + novos professores. In: KERSCH, D. F.; SOARES de França et al Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Pontes, 2016.
ESTORNIONO FILHO, José. EndNotebasic: guia de uso. São Paulo: USP, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
GOMES, Elaine Messias. Uma experiência com o uso da lousa digital interativa por profissionais da educação infantil. Campinas: ETD, 2011.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (org.). La educación inclusiva: elcaminohacia el futuro. Ginebra, 28 nov. 2008. Disponível em: https://docplayer.es/61995804-Conclusiones-y-recomendaciones-de-la-48a-reunion-de-la-conferencia-internacional-de-educacion-cie.html. Acesso em: 26 mar. 2021.
MATHIAS Carmen Vieira; VASCONCELOS Janilse Fernandes Nunes; FAGAN Solange Binotto. Objetos de aprendizagem na educação infantil. RENOTE -Revista Novas Tecnologias na Educação. Rio Grande do Sul, v.7, n.1 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14084. Acesso em: 11nov. 2020.
MELLO, Kátia; VICÁRIA, L. Os filhos da era digital: como o uso do computador está transformando a cabeça das crianças – e como protegê-las das ameaças da internet. Revista Época, n. 486, 2008. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EDG79020-5990-486,00.html. Acesso em: 15. nov. 2020.
MERCADO, Luiz Leopoldo. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1998.
OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PISCHETOLA, M. Inclusão digital e educação: a nova cultura da sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2016.
PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 31 ago.2021.
PRENSKY, Marc.Não podemos forçar os jovens a fazer o que foi bom para nós.Revista Consultor Jurídico. São Paulo,2 jan. 2018. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2018-jan-02/embargada-milenio-marc-prenskyconsultor-educacao. Acesso em: 31 ago. 2021.
ROCHA, Fábio Gomes; NASCIMENTO, Bruno Alves Reis; NASCIMENTO, Ester Fraga. Um modelo de mapeamento sistemático em educação. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, MG, 2018.
SANTOS, F.L.S. Um olhar sobre as contribuições de John Dewey para educação escolar.In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SÃO CRISTOVÃO,7, SE/ Brasil. set.,2013. Disponível em:https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10332/44/43.pdfAcesso em: 31 ago. 2021.
VALENTE, José Armando. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador: o papel do computador no processo ensino-aprendizagem. Brasília: SEED, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author hereby declares that the article, approved for publication in the Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação is an original work, which has not been published or is being considered for publication in another magazine, whether in printed or electronic format. . The author of the manuscript in question, too:
- You declare that I participated sufficiently in the article to make my responsibility for the content public.
- You declare that the use of any trademark or copyright within the manuscript has been credited to its owner or permission to use the name has been granted, if necessary.
- He declares that all statements contained in the manuscript are facts, are true or are based on research with reasonable accuracy.
- You declare that I agree that the copyright for the article referenced above will become the exclusive property of Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação.